Comfort, de allernieuwste technieken, dicht op het veld, geen hekken en een typisch Engelse karakter. Dat zijn de steekwoorden voor het toenmalige Euroborg-stadion (sinds 1 juli 2018: Hitachi Capital Mobility Stadion) van FC Groningen. Een voetbaltempel waar de Trots van het Noorden in 2006 haar intrek nam. Een thuishaven met sfeer van vandaag en de allure van morgen. Een stadion waar groenwit verder groeit en de stap zal maken naar het zo gewenste doel: Eredivisievoetbal op hoog niveau.
Het Hitachi Capital Mobility Stadion is naast de Martinitoren, het Groninger Museum en het Gasuniegebouw één van de spraakmakende beeldmerken van Groningen. Een eigenzinnig bouwcomplex onder hoogstaande architectuur met de signatuur van architectbureau Wiel Arets te Maastricht. Het stadion bestaat uit twee ringen en biedt plaats aan 22.550 toeschouwers.
Het karakter wordt in belangrijke mate bepaald door de korte afstand van de tribunes tot het veld. Doel hiervan is dat de typische Engelse voetbalsfeer, die zo kenmerkend was voor het voormalige Oosterparkstadion, ook wordt bereikt in het nieuwe stadion. Tussen de twee ringen staat een transparante omloop. Het stadion vervult daarnaast ook een aantal andere functies. In het complex bevinden zich onder andere kantoren en een ROC. Verder zijn los van het stadion twee woontorens gebouwd. De hoogte van het stadion bedraagt circa 30 meter. De appartementen en kantoren steken hier bovenuit tot een maximum van 70 meter. De totale kosten van het stadiondeel bedroegen 45,5 miljoen euro. De investeringskosten werden gedekt uit een vijftal financiële bronnen.
Opvallend bij de plannen voor het stadion, is dat de supporters van FC Groningen nauw zijn betrokken bij de inrichting van de nieuwe thuishaven. Zo hebben FC-fans via brainstormsessies en enquêtes hun voorkeuren en wensen kunnen aangeven. Naar aanleiding van de uitkomsten zijn de tribunes dichter op het veld geplaatst en wordt achter één van de doelen een supporterscurve gerealiseerd.
Een groot vak achter het doel, waar de fanatieke aanhang bijeen zit om zo een ‘muur’ van geluid en sfeer te maken. De mening van de supporter telt dus bij FC Groningen. En dat mag uniek in Nederland worden genoemd.
Het gebouw bestaat niet alleen uit een stadion dat slechts eens in de veertien dagen publiek trekt, maar is een kleine stad-in-de-stad, met daarbinnen een groot aantal functies: andere sportaccommodaties, woonappartementen, bioscoopzalen, winkels, een casino, een hotel en onderwijs.
Met de bouw van het nieuwe multifunctionele stadion werd de toekomst van het betaalde voetbal in Groningen zeker gesteld. FC Groningen vervult sinds jaar en dag een belangrijke functie voor Stad en Ommeland. Tegelijkertijd betekende de bouw van het Hitachi Capital Mobility Stadion een enorme impuls voor de regionale aantrekkingskracht van de stad Groningen. Het sport-, woon-, werk-, opleidings- en vermaakcentrum is een van de hoekstenen van de nieuwe stadswijk Europapark en is een belangrijke positieve impuls voor de economische ontwikkeling van de Stad.