De Legal Experience is een studieproject waarbij dertig studenten in binnen- en buitenland ondergedompeld worden in de wereld van het recht. Dit gebeurd aan de hand van kantoorbezoeken, hoorcolleges, een essay en reis welke allemaal gekoppeld zijn aan een thema. Dit jaar luidt het thema: ‘Internationale handel en protectionisme: de impact van corona op de handel en mogelijke terugkeer van protectionisme’.
Tijdens de Legal Experience bezoekt de groep vijf kantoren in Nederland. In de maand februari zijn wij langsgegaan bij TRIP Advocaten Notarissen.
TRIP Advocaten Notarissen
Ons eerste kantoorbezoek van de Legal Experience (LEX) was een bezoek aan het welbekende kantoor van TRIP in ons mooie Groningen. Dit kantoorbezoek kon gelukkig door de versoepelde maatregelen fysiek plaatsvinden, wat wij erg fijn vonden om te horen.
Om 15:00 verzamelden wij ons bij de ingang van het kantoor. Vervolgens werden we naar een ruime vergaderingszaal geleid waar mr. Stefan Kuipers en mr. Rutger Duursma ons ontvingen. Zij gaven ons een presentatie over het onderhandelen. Hierin werden de vijf belangrijkste fases van het onderhandelen aan ons uitgelegd, met ondersteuning van een YouTube filmpje over verschillende belangen bij onderhandelingen.1
Het filmpje onderwees het ‘getting to yes’ principe uit het boek van Rodger Fisher. Dit liet ons inzien dat de voorbereidingsfase en de exploratiefase erg belangrijk zijn in het proces van onderhandelen. Tijdens deze fases wordt namelijk onderzocht waar de belangen van jezelf en van de tegenpartij liggen. Zonder dit te weten, kan het zijn dat je elkaar onnodig in de weg zit, aangezien de partijen mogelijk zonder al te grote concessies kunnen krijgen wat zij beide willen. Een voorbeeld hiervan is het ‘Orange-dilemma’.
Indien er één sinaasappel is en er twee personen zijn die deze sinaasappel willen, dan is de meest logische keuze om de vrucht te verdelen. Maar indien er zou worden gevraagd aan de personen waarom zij deze sinaasappel willen, zou blijken dat de vrouw de schil wil gebruiken voor een taart, en de man het vruchtvlees wil eten om zijn honger te stillen. Dit laat ons zien hoe belangrijk het is om te weten wat de belangen zijn die op het spel staan.
Na de informatieve presentatie volgde een onderhandelingsspel gebasseerd op het vastlopen van de Ever Given in het Suezkanaal. Hierbij werden wij ingedeeld in groepen van drie à vier personen. Iedere groep kreeg een casus, waarbij de oneven groepen de rederij Neverblue vertegenwoordigden, en de even groepen de verzekeraar Shipsurance. De bedoeling was dat de rederij de verzekering aansprakelijk stelde voor een bepaald bedrag, terwijl de verzekeringsmaatschappij juist op het standpunt bleef dat het vastlopen van het schip niet zou worden gedekt. We kregen voorbereidingstijd om uit te zoeken waar ons plafond lag qua uitgaven en daarna werden een rederij en een verzekeringsmaatschappij samen in een kamer geplaatst, om te onderhandelen. Dit gaf ons een voorproefje van de tactieken die je nodig hebt om goed te kunnen onderhandelen.
Na dit onderhandelingsspel, met leuke en ook leerzame resultaten, hebben wij het kantoorbezoek afgesloten met een gezellige borrel.