Het bovenstaande verhaal heeft iets unieks. Want wat gebeurde er precies? De Tesla heeft een systeem dat Autopilot heet, met als onderdeel ‘forward collision warning’. Onder de juiste omstandigheden kan dit systeem ervoor zorgen dat een auto gedeeltelijk zelfstandig kan rijden. Het systeem is zo ontwikkeld dat de Autopilot niet alleen de auto voor hem in de gaten houdt maar ook de auto daarvoor. De Autopilot wist door verschillende berekeningen en algoritmen dat het ongeluk ging gebeuren. Sterker nog, de Autopilot van de Tesla wist dit voordat ieder van de inzittenden door had wat er aan de hand was. Hierop besloot de Autopilot zelf te remmen. De Tesla verrichtte hier dus meerdere handelingen; het interpreteert, redeneert en komt tot de conclusie dat een botsing onvermijdelijk is.2 In dit geval had het remmen een gewenst effect. Een ernstig ongeluk is voorkomen.3 Wat als een besluit van een in dit geval zelfrijdende auto een negatief effect heeft en hier aanzienlijke schade uit voort komt? Wie moet er dan betalen? Het ligt voor de hand om meteen de bestuurder van de auto aan te spreken. Echter, in het bovenstaande geval is het de Tesla en niet de bestuurder die handelt. Meer voor de hand liggend is dus productaansprakelijkheid. Daarom zal in deze bijdrage productaansprakelijkheid toegepast op de zelfrijdende auto centraal staan.
“Daarnaast moet rekening gehouden worden met verschillende gebruikers. Een producent mag niet uitgaan van de voorbeeldige bestuurder, maar moet uitgaan van de meest kwetsbare groep.”
De producent is verplicht een veilig product te leveren
De producent is aansprakelijk op grond van artikel 6:185 BW indien de schade wordt veroorzaakt door een gebrek in zijn product.4 Er is sprake van een gebrek indien het product niet de veiligheid biedt die men daarvan onder de gegeven omstandigheden mocht verwachten.5 Artikel 6:186 BW geeft een aanvulling op artikel 6:185 BW door een aantal omstandigheden te noemen die in het bijzonder van belang zijn voor productaansprakelijkheid.
Algoritme is geen brein
Om te weten waar de aansprakelijkheid precies ligt, moet ook gekeken worden naar de voor- en nadelen van een zelfrijdende auto. De voordelen zijn vooralsnog erg groot. Zo hebben de auto’s meer ogen (lees: radars, sensoren en camera’s) en worden zij nooit uitgeput of afgeleid, wat wel degelijk het geval kan zijn bestuurders. Toch zijn er ook zeker nadelen aanwezig en daar komt de aansprakelijkheidsvraag om de hoek kijken. Valt de schade terug te voeren op een gebrek in de fabricage dan is er geen belemmering voor productaansprakelijkheid.11 Maar de aansprakelijkheid is niet in alle gevallen makkelijk vast te stellen. Het wordt lastiger als we naar het functioneren van de auto gaan kijken. Het algoritme van een zelfrijdende auto werkt anders dan ons menselijk brein. Mensen kunnen afwijkende situaties interpreteren en begrijpen.12 Dit kan ervoor zorgen dat er juist ongevallen ontstaan die wij als mensen hadden kunnen vermijden. Als er een ongeluk ontstaat omdat een bepaalde verkeerssituatie te complex is voor de zelfrijdende auto, dan kan dit als gebrek aangemerkt worden. Een auto dient namelijk bepaalde wereldkennis te hebben om het verkeer volledig te kunnen begrijpen en op een juiste manier situaties te kunnen inschatten.13
“Functioneert een product niet naar behoren in de meest complexe verkeerssituaties dan hoort dit product niet in het verkeer gebracht te worden.”
En dus is de drempel naar aansprakelijkheid laag
De producent kiest ervoor om een product te creëren dat een veiligheidskritische activiteit overneemt en succesvol voltooit. Dit brengt met zich mee dat er snel sprake is van een gebrek en dat de drempel voor het aannemen van aansprakelijkheid laag is. Functioneert een product niet naar behoren in de meest complexe verkeerssituaties dan hoort dit product niet in het verkeer gebracht te worden. Juist in deze situaties moet het volledig functioneren gegarandeerd worden. Deze verwachting van veiligheid krijgt in de rechtspraak steun. Uit jurisprudentie blijkt dat deze gerechtvaardigde veiligheidsverwachting van een product geen feitelijke verwachting is, maar een normatieve.14 Kortom, de producent heeft een duidelijke plicht om een goed werkend product te vervaardigen. Voordat wij in Nederland volledig zelfrijdende auto’s gaan zien zullen eerst een aantal juridische barrières doorbroken moeten worden. Daarnaast zijn de auto’s nog niet dusdanig geavanceerd dat een producent daadwerkelijk een auto volledig autonoom noemt. Het zal dus waarschijnlijk nog wel enkele jaren duren tot dat de eerste volledig zelfrijdende auto op de openbare wegen te vinden is en de productaansprakelijkheid volledig helder is.
Joran Kuperus