Dommerholt Advocaten
Vrijdag 23 april in de vroege morgen kwam een kleine 30 studenten digitaal bijeen voor een bezoek aan het advocatenkantoor Dommerholt. Eerst stond ons een korte introductie te wachten. Hierbij werden meerdere medewerkers geïntroduceerd waaronder advocaten en juridisch secretarissen. Al vrij snel toonde zich een gemakkelijke en vooral gezellige sfeer vanuit het kantoor. Er werd gesproken van een gemeend “teamgevoel” en van “een fijne vertrouwelijke werkomgeving”.
De introductie werd gegeven door Floor Biewinga en Marnix van Daal. Biewinga is HR-manager en zoekt verbinding tussen medewerkers en van Daal is advocaat/partner en gespecialiseerd op het gebied van arbeidsrecht. Na de introductie volgde een beschrijving van het kantoor zelf.
Dommerholt als kantoor
Dommerholt is van oorsprong een Zwols advocatenkantoor. In de 45 jaar dat het actief is het kantoor steeds meer gegroeid. Dit doet niet af aan de sfeer die er heerst. Het is er ‘gezellig chaotisch’ in de woorden van Floor Biewinga. Ze drukte ons dan ook op het hart dat fysieke kantoorbezoeken normaal gesproken persoonlijker zijn dan nu.
Dit persoonlijke blijkt zowel intern als extern. Naar buiten toe heeft Dommerholt een eigenzinnig en uitgesproken karakter. Dit zorgt voor het lef om juridische problematiek op creatieve wijze aan te pakken, het liefst met een beetje humor.
Ook zijn ze bij Dommerholt trots op de manier waarop ze met elkaar omgaan. Het is veel minder afstandelijk en stressvol dan hoe het op de Zuidas gaat, maar zonder het verlies van kwaliteit. Marnix van Daal verzekert ons dat dit ook doorwerkt naar de afhandeling van zaken met klanten: ‘Dommerholt behandelt zaken op hetzelfde niveau. Onze klanten krijgen de kwaliteit van de Zuidas voor minder geld’.
Verloop van de ochtend
Om het online bezoek toch nog enigszins interactief te maken had het kantoor een aantal casussen voorbereid. Nadat iedereen was ingedeeld in groepjes onder toezicht van een begeleidend medewerker kreeg ieder groepje een casus toegewezen. Het doel hiervan was niet enkel interactie verwezenlijken maar ook het nabootsen van de praktijk. Om die reden was er per casus een groep die de eiser vertegenwoordigde en een groep die de verdediger moest vertegenwoordigen. Als echte advocaten ging een ieder hard aan de slag om gezamenlijk een sterk betoog te creëren en vervolgens daarmee in discussie te gaan met de tegenpartij.
Ondanks het feit dat het kantoorbezoek online moest plaatsvinden, was het niet enkel een leerzame maar ook een erg gezellige ochtend. Als er iets is wat duidelijk is geworden van dit bezoek is het wel dat Dommerholt een advocatenkantoor is waar werknemers op één worden gezet. De sfeer is voor een werkomgeving enorm fijn en het teamverband is hier erg belangrijk.
Door:
Daniek Visser, Anne Schreibers en Gijs Out
Kantoorbezoek TRIP Advocaten & Notarissen
Onderwerp: workshop onderhandelen
Op 30 april brachten wij met de groep van de Legal Experience een digitaal bezoek aan TRIP advocaten en notarissen in Leeuwarden. Rutger Duursma en Stefan Kuipers leerden ons de ins en outs van het onderhandelingsproces. Vooraf maakten we een korte test waaruit onze onderhandelingsstijl bleek.
De workshop begon met een algemeen deel over onderhandeling. Natuurlijk is dit een belangrijk deel van het beroep van advocaat, bijvoorbeeld bij het treffen van een schikking of het bespreken van een bedrijfsovername. Vaak willen twee partijen verschillende dingen. De kunst is dan om tot een oplossing te komen waar beide partijen tevreden over zijn. Onderhandelen heeft een aantal voordelen ten opzichte van een proces voeren: het gaat een stuk sneller dan een langdurig proces, is goedkoper voor de klant en je hebt meer grip op de uitkomst dan bij een proces.
We leerden dat het onderhandelingsproces een aantal fases kent. Het belangrijkste is de voorbereiding, waarin je zoveel mogelijk informatie vergaart over het onderwerp en de tegenpartij. Ook het beste alternatief zonder overeenstemming (BAZO) moet worden voorbereid, als comfortabele ondergrens tijdens het verdere proces. Vervolgens vraag je om meer informatie (de exploratiefase) en kun je beginnen met een voorstel. Nu begint het eigenlijke onderhandelingsproces, dat bij overeenstemming goed moet worden afgesloten.
Door de eerder gemaakte test kwamen we veel te weten over onze eigen onderhandelingsstijl. Zowel assertiviteit als samenwerking zijn erg belangrijk om tot een goede uitkomst te komen: je moet oog hebben voor je eigen belangen, maar ook voor die van de ander. Natuurlijk was er ook ruimte voor smakelijke anekdotes uit de dagelijkse praktijk. Al met al was het een leerzame bijeenkomst die een goed beeld gaf van het werk bij TRIP.
Door:
Pieter van der Wees, Milan Mostertman en Irene Walinga