Door: Raymon van Meerdonk, Alisa Stoetman en Anne Spijkstra
30 november was het zo ver, het eerste kantoorbezoek van de LEX wordt afgelegd bij Stellicher advocaten te Arnhem. De mannen strak in het pak (inclusief JFV-das) en de vrouwen op hoge hakken. Een imposant gezelschap al zeg ik het zelf. Wel gekleed worden we verwelkomt in het prachtige monumentale pand waarin Stellicher zetelt. We worden naar een knusse vergaderzaal geleid alwaar advocate Eline Conradi het dagprogramma met ons doorneemt. Na een korte voorstelronde waarin eenieder wordt gevraagd iets ludieks te vertellen, vertrekken we richting de kantine om samen met de medewerkers te lunchen. Over het proviand nog het gezelschap valt te klagen. Het laagdrempelige karakter waarmee de medewerkers ons benaderde zorgt al snel voor vele interessante gesprekken. Na de voortreffelijke en bovenal gezellige lunch keren we terug naar de vergaderzaal. Eline verteld ons waar Stellicher advocaten voor staat en met wat voor zaken het kantoor zich zoal bezig houdt. Ondanks de betrekkelijk kleine omvang van het kantoor (negentien advocaten) wordt al snel duidelijk dat Stellicher een grote speler is binnen de Nederlandse advocatuur. Met hun ruime privaatrechtelijke praktijk staat Stellicher voornamelijk middelgrote tot grote ondernemingen bij.
Na het praatje van Eline wordt ons de gelegenheid geboden om anoniem vragen te stellen. Van deze vrijbrief maken we dankbaar gebruik en al snel weten we niet alleen wat haar maandelijkse inkomsten zijn, maar ook hoe de advocatuur valt te rijmen met haar kinderwens en hoeveel bier ze drinkt in het weekend. Al met al een zeer geschikte manier om meer te weten te komen over Stellicher en Eline. Bij het volgende onderdeel van ons progamma worden de rollen omgedraaid. Nu is het aan Eline om vragen te stellen. Dit doet ze in de vorm van een juridische quiz waarbij al snel blijkt dat ik nog veel moet leren… De winnaar wordt getrakteerd op een luxe fles wijn en de verliezer op een gezonde portie zelfreflectie. Na een korte rondleiding door het pand is het tijd voor de afsluitende borrel. Uit de sfeer blijkt wederom het laagdrempelige karakter dat Stellicher charmeert. Er sluiten al snel meerdere advocaten aan waardoor er leuke gesprekken ontstaan. We kunnen terugkijken op een leuke en informatieve dag. Stellicher vormt een mooie tegenhanger van de grote Zuidas kantoren en laat goed zien hoe het ook kan. Het is nu aan de studenten van de LEX om te bepalen wat ze willen.
Door: Bas Peper, Eva Huizinga en Elisabeth Faber
Donderdag 6 december 2018 bracht de groep van 30 deelnemers aan de Legal Experience een bezoek aan TRIP Advocaten & Notarissen. TRIP is met tachtig juristen, verspreid over de kantoren in Assen, Groningen en Leeuwarden een van de grootste juridische adviespraktijken van Noord-Nederland. Wij bezochten die dag de vestiging in Groningen, wat zo’n circa tien minuten fietsen van de binnenstad is. Aldaar aangekomen, gingen wij met de groep naar een grote vergaderzaal bovenin het gebouw. Vanuit daar had men een prachtig uitzicht over de stad Groningen. In die vergaderzaal werden wij ontvangen door Wiarda Geelhoed en Rienk de Vries met een kopje koffie of thee en een versnapering. Mevrouw Geelhoed en meneer de Vries zouden ons die dag meenemen in de technieken van het onderhandelen, wat zeer nuttig kan zijn bij de werkzaamheden van juridisch werk. Wiarda en Rienk behandelden tijdens hun presentatie de vijf verschillende fases van onderhandelen. Zo is een goede voorbereiding belangrijk, waarbij je informatie vergaart, inventariseert en je strategie bepaalt. Daarnaast ga je verder op onderzoek uit bij de wederpartij. Je wisselt gedachten uit en probeert de belangen achter zijn standpunt te achterhalen. Het is de kunst om beide onderliggende belangen te beschouwen. Nadat je genoeg informatie hebt verzameld kan je voorstellen doen aan de wederpartij en de onderhandelingsruimte opzoeken. Een tip die Wiarda en Rienk meegaven was dat je altijd in het redelijke moet blijven, anders kom je ongeloofwaardig over.
Na het doen van voorstellen is het tijd om te onderhandelen: geef niets weg voor niks en houd de deur altijd open! Er zijn verschillende tactieken die gebruikt kunnen worden bij het onderhandelen, zoals overdrijving, overrompeling en psychologische oorlogsvoering. Een goede onderhandelaar is scherp tot het eind. Na het onderhandelen is het belangrijk om afspraken vast te leggen, zodat je later geen Haviltex-maatstaf hoeft toe te passen. Na een korte pauze mochten wij zelf aan de slag met de Thomas Kilmann-Test. Deze test bestaat uit dertig onderdelen en elk onderdeel betreft twee stellingen. Ieder moest de stelling aankruisen welke het beste bij jou als persoon paste. Het doel van deze vragenlijst is om een zekere mate van inzicht te verkrijgen in de persoonlijke wijze waarop mensen omgaan met conflicten. Wat erg past bij ons thema van dit jaar: handelsconflicten. Aan de hand van deze test kon iedereen erachter komen hoe hij of zij omgaat met een conflict: het doordrukken van zijn of haar eigen zin, exploreren, sluiten van compromissen, vermijden van het conflict of toegeven. Deze uitkomsten bepalen of je als persoon assertief bent of juist coöperatief. Al met al vonden wij het een leerzame middag. Wij willen graag Wiarda Geelhoed, Rienk de Vries en TRIP Advocaten & Notarissen bedanken voor deze geslaagde middag. We sloten de dag vervolgens af met een gezellige borrel op de bovenste verdieping van het gebouw met uitkijk over de hele stad.
Door: Art Vos, Lisa Blankestijn en Celeste Herweig
Op vrijdag 7 december gingen wij met dertig rechtenstudenten op weg naar Zwolle met de trein. Dit in verband met het derde kantoorbezoek van ‘The Legal Experience’ in een reeks van acht. Aangekomen op station Zwolle Centraal werden wij opgehaald met de spelersbus van voetbalclub PEC Zwolle. In de bus vond een quiz plaats onder leiding van twee medewerksters van Dommerholt Advocaten. De quiz bestond uit vragen over de stad Zwolle. Met deze vragen kwamen wij achter allerlei interessante feitjes over de stad Zwolle. De winnaar van de quiz won een prijs die later op de dag van pas zou komen. We kwamen aan bij het mooie kantoorpand van Dommerholt Advocaten gelegen aan de grachten van Zwolle. Tijdens de ontvangst genoten wij van het mooie uitzicht over de grachten van Zwolle onder het genot van een kopje koffie en een lekker kaasbroodje. Daarna vertelde advocaat/partner Marnix van Daal alle ins and outs over Dommerholt Advocaten. Hij vertelde ons dat het een middelgroot kantoor is en ook een zeer menselijk kantoor. Hij motiveerde ons om advocaat te worden en alle kansen te pakken die we krijgen. Ook vertelde hij dat Dommerholt Advocaten interesse heeft in zijn medewerkers en dat het kantoor echt voor zijn cliënten klaarstaat.
Marnix van Daal was een zeer sympathieke man en iedereen was één en al oor. Na het welkomstpraatje werd de groep verdeeld in tweeën. Beide groepen kregen een casus die we moesten naspelen zoals het gaat in de rechtszaal gaat. Dit was een goed voorproefje voor de studentenrechtbank. De groep met de winnaar van de quiz had echter een kleine voorsprong omdat zij tijdens de rechtszaak onverwacht een getuige mochten oproepen. De eerste casus ging over het huren van een studentenhuis met een hennepkwekerij erin en de tweede casus ging over het faillissement van een autodealer. De casus werden goed nagespeeld en iedereen leefde zich in waardoor het net echt leek. Twee advocaten van Dommerholt Advocaten waren de rechters in de zaken en gaven opbouwende feedback. De feedback van de advocaten was nuttig en kunnen wij ook zeker later gebruiken in de praktijk. Ter afsluiting van deze leuke dag was er een borrel georganiseerd waar alle medewerkers aanwezig waren. Wij hebben de dag nog eens goed besproken met iedereen en hebben genoten van een hapje en een drankje. Na de borrel kregen wij een goodiebag mee en gingen wij met de trein weer op weg naar huis.
Door: Lucia Mebius, Liza Pekel en Koen de Winder
Op 10 januari zijn we met alle deelnemers van de Legal Experience het jaar goed begonnen met een kantoorbezoek aan één van de grootste advocatenkantoren in Groningen, namelijk De Haan Advocaten & Notarissen. In onze kokerrokjes en JFV-stropdassen werden we op de zevende verdieping verwelkomd door mr. Jonatan Faas, een advocaat gespecialiseerd in privaat-, ondernemings- en faillissementsrecht. Met een verbazingwekkend uitzicht op het mooie Groningen werd de middag geopend met een introductie over zijn carrière en uiteraard over het kantoor. Jonatan bleek eveneens gestudeerd te hebben aan de Rijksuniversiteit Groningen en kon met veel enthousiasme vertellen over zijn studietijd en zijn stage bij De Haan, waar hij uiteindelijk nooit meer is weggegaan. De meeste kantoorbezoeken beginnen met een standaard promotiepraatje over het kantoor, maar hier werden de studenten positief verrast met de vraag wat het leukste was wat je die dag gedaan had. Dit leidde tot de meest uiteenlopende en lachwekkende antwoorden. De opdracht van de dag was het oefenen met gespreksvaardigheden. Niet iets wat we vaak doen in de studie, dus we waren allemaal erg benieuwd wat er zou gaan komen. We werden opgedeeld in vier groepen en elke groep moest drie gesprekjes voeren aparte kamers. Het eerste gesprek bleek een kennismakingsgesprek met een ‘cliënt’. Deze vertelde zijn of haar verhaal aan ons, maar natuurlijk moesten wij ook ons best doen de juridische aspecten goed naar boven te krijgen, om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de zaak.
Na het gesprek kwamen we allemaal weer samen voor een beoordeling. Daar bleek dat de ‘cliënten’ in het echte leven advocaat-stagiaires of juristen bij De Haan waren. Het algemene commentaar was vooral dat we waren vergeten tarieven te bespreken en dat we misschien iets te vrijgevig waren met beloftes om de zaak tot een goed einde te brengen. Hierna volgde het tweede gesprek. Nu moesten we een slecht nieuws-gesprek voeren. De zaak van de cliënt was namelijk verloren en dat moesten we dan ook aan onze cliënt gaan vertellen. We merkten gelijk dat dit een stuk lastiger is dan we hadden gedacht. In het commentaar dat onze cliënten na afloop gaven kwam naar voren dat we absoluut niet de schuld bij de cliënt konden leggen en dat het adviseren van hoger beroep ook niet altijd even handig is. Het derde gesprek testte al onze gespreksvaardigheden, want hierin moesten we de cliënt vertellen dat het kantoor vergeten was hoger beroep in te stellen binnen de termijn en dat er dus geen mogelijkheid meer was om in hoger beroep te gaan. Dat bleek erg lastig, vooral omdat het merendeel van ons niet wist hoe zoiets in elkaar steekt, hoe het werkt met verzekering en aansprakelijkheid en hoe je zoiets zou moeten aanpakken. Al met al heeft dit veelzijdige kantoor ons meer de dagelijkse praktijk van een advocaat laten zien. Er werd ons medegedeeld dat je bij een stage bij De Haan ook veel praktijkervaring op doet, dus deze middag was alvast een goede representatie. We hebben gemerkt hoeveel mensenkennis je eigenlijk moet hebben en waar je tegenaan kan lopen. Een originele en leuke oefening!