Zo is Twitter hét middel voor de politicus om de publieke opinie te beïnvloeden. Instagram suggereert dat er alleen maar een perfect leven bestaat. Je ziet daar het ene afgetrainde lichaam na het ander voorbijkomen en het lijkt wel of sommige gebruikers non-stop op vakantie zijn. Elke maaltijd dient gedeeld te worden, net zoals elk kopje Starbucks koffie. Wanneer je geen grote talenten hebt, maar toch graag beroemd wilt worden is YouTube de perfecte grote snelweg!. Vloggers schieten als paddenstoelen uit de grond. LinkedIn is ons nieuwe visitekaartje. Op die manier kom je snel in contact met potentiële werkgevers.
Het moge duidelijk zijn, het fenomeen social media biedt ongekend veel mogelijkheden. Ook voor juristen!
Juist voor juristen is er een geheel nieuw werkgebied geschapen, namelijk een rechtsgebied met talloze onzekerheden en onbeantwoorde vragen. Hoe krijg je vervelende foto’s of filmpjes van jezelf van internet? En wat hebben die voor consequenties voor je latere loopbaan? Hoe zit het met die vervelende cookies die we op elke webpagina tegenkomen? Op welke manier bevorderen sociale media populisme? Wat gebeurt er met je data op Facebook? Werkt ‘social media’ eigenrichting in de hand? In deze editie krijgen we antwoord op al deze vragen. Ook blikken we terug op het Groninger Juristen Congres dat eveneens in het teken stond van de onlinewereld en interviewden we de nieuwe hoogleraar Algemene Rechtswetenschap en Familievermogensrecht (ARW): prof. mr. dr. W.D. (Wilbert) Kolkman.
Sinds dit jaar schrijft de redactie naast het In Casu Magazine ook In Casu Blogs! Benieuwd? Klik en lees meer!
Veel leesplezier!
Eveline Leijen en Esther Bootsma
Eindredacteuren In Casu